Självkänsla

Pratas det väldigt mycket om just nu...
och i brist på saker som händer i mitt liv (då jag bara ligger framför teven och snörvlar), så tänkte jag ta upp ämnet igen!

Vart man än vänder näsan ser man affischer och söndagsbilagor med Anna Anka, Carolina Gynning och "må bra skola" med Mia Törnblom.
Vad är det som gör att svenska folket mår så dåligt och ser ner på sig själva?

En sak är säker, och det är att Anna Anka har skapat debatt i Sverige, och det tycker jag är skitbra!

Inte nödvändigtvis av den anledningen att jag håller med henne, vilket jag INTE gör i de flesta frågor, men hon har sannerligen fått oss Svenskar att debbattera och prata om "jantelagen".

För visst är det väl så det är i Sverige? Vi har blivit uppväxta med principer som säger att vi helst ska hålla med och vara "lagom". Man får inte sticka ut från mängden för då stör sig andra människor på en.
Inte konstigt att man får dålig självkänsla! Däremot håller jag inte med Anna när det gäller en del jämnställdhetsfrågor och hennes utseendefixering, ibland är hon helt ute och reser!!! Kolla bara på detta:








Helt sjukt! Tycker det är skrämmande att världen är så utseendefixerat! Och innerst inne tror jag inte Anka mår så jäkla bra som hon säger... Visst ska man träna och hålla igång! Men det ska man göra för sin EGEN skull, inte för att ens man ska tycka mer om dig! 

Sen omges vi dessutom av retuscherade affischer på trådsmala supermodeller och söndagsbilagor med förstasidor som "bli smal på 1 vecka, nya superdieten är här!".
Inte konstigt att flickor får anorexia...
Nej, idealet borde förändras!
Vad gammal jag låter nu, men har jag inte rätt...? :o)

En klar förebild för mig är Mia Törnblom! Jag älskar henne!
Har ni inte läst hennes böcker så gör det! Dom heter:


Självkänsla nu!          och            Mera självkänsla!

                            
                           
                                                                


Mia var även programledare, tillsammans med Reneé Nyberg, för ett program som heter "Nyberg och Törnblom", som jag följde frenetiskt. Där fick man träffa olika personer som hade problem med olika saker i sin självkänsla, och hon diskuterade de olika problemen på ett roligt sätt och med glimten i ögat. Saknar dom programmen, hoppas det kommer fler snart... Tummen upp för dig Mia, jag diggar dej!!!



Där du inte finner kärlek -
ge kärlek och du kommer
att få kärlek.                      -
Mia Törnblom


Kommentarer
Postat av: Heidi

Emelie, har du feber? Detta va ett djupt och låångt inlägg ; ) Men tänkvärt..

2009-10-11 @ 16:37:16
URL: http://lillhedda.webblogg.se/
Postat av: emelie

Hehe! Ingen feber men ont i nacken som f*n!

Jag är djup... ;o)

2009-10-11 @ 18:32:07
URL: http://kemil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0